Budapest, 2024. április ?- Forradalmasítja a vásárlást, nagyobb megtakarítást, kényelmet, személyre szabott ajánlatokat és exkluzív hozzáféréseket kínál a fogyasztóknak az előfizetéses e-kereskedelem. Az új modell nem csak a vásárlói élményt gazdagítja, hanem elősegíti a hazai e-kereskedelmi piac dinamikus fejlődését a szaporodó nemzetközi versenytársakkal szemben. Mindezen felül jelentős gazdasági és társadalmi előnyöket is hordoz, amelyek hozzájárulnak a helyi gazdaságok megerősödéséhez és a fenntarthatósághoz.

 

Néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy nem megvesszük kedvenc zenekarunk albumát CD-n, vagy kedvenc filmünket DVD-n, hanem havidíjat fizetünk szolgáltatóknak azért, hogy bármikor elérjük őket. Az erre a megoldásra alapozott üzleti modellel a zenei és filmes streamingszolgáltatók feje tetejére állította az iparágat. Ehhez hasonló üzleti megoldások alakíthatják át gyökeresen a ma ismert e-kereskedelem világát.

 

Személyre szabott ajánlatok

Világszerte egyre többen arra vágynak, hogy ne ők keressék meg a nekik való termékeket, hanem a webáruházak lepjék meg őket azzal, amire vágyakoznak. Ez pedig egyre nagyobb üzlet: a The Business Research Company adatai[1] szerint 2024-ben már globálisan 330 milliárdos lesz a forgalma az előfizetéses e-kereskedelemnek, egyetlen év alatt 66 százalékos bővülést várnak.

Magyarországon is egyre több webáruház vezet be előfizetéses csomagokat. A Pixibox meglepetés csomagokat állított össze márkás kozmetikumokból, natúrkozmetikumokból. A Kutyakajás.hu havi rendszerességgel rendelhető csomagokat kínál. Csorba Anita szülőknek készít Inspibox néven inspirációs ötleteket, amivel aktív programokat tudnak a gyerekeiknek kitalálni.

„Magyarországon még kevesen ismerték fel az előfizetéses e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket. Akik piacukon az elsők között tudnak ilyen szolgáltatást bevezetni, jelentős versenyelőnyre tehetnek szert” – hívta fel a figyelmet Stampf Attila, a vásárlói élmény alapú fejlesztésekkel foglalkozó Humanize társalapítója.

Az előfizetéses e-kereskedelem azért terjed ilyen gyorsan, mert a fogyasztóknak nagyon is előnyös. Felmérések szerint a fogyasztók 59 százaléka[2] a kényelem miatt választja az előfizetéseket. Megtakarítják a termékek válogatására szánt időt, sokkal kényelmesebb, tervezhetőbb. Fontos szempont az exkluzivitás: az előfizetőknek számos márka egyedi termékeket, kedvező ajánlatokat tesz lehetővé. A specializált, szakismeretekkel rendelkező webkereskedőknél szívesebben lesznek lojális vásárlók az emberek.

„Célunk, hogy a digitális fizetési megoldások továbbfejlesztésével és az előfizetéses e-kereskedelem szélesebb körű bevezetésével növeljük a digitális vásárlói élményt és ezzel támogassuk a magyar e-kereskedelmi piac növekedését” – mondta Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.

 

A rendszeres vásárlók jobb árakat kapnak

Az előfizetéses e-kereskedelem a kereskedőknek számos előnnyel jár. Az egyik legfontosabb, hogy így kiszámíthatóbb és stabilabb lesz az árbevétel. Mivel a vásárlókkal rendszeres kapcsolatban van a cég, fizetett hirdetések helyett saját hírlevelekkel, vagy a weboldalból közvetlenül érik el ajánlataikkal a fogyasztókat. Mivel egy meglévő vásárló megtartása legalább ötször, de akár huszonötször kevesebbe kerül, mint egy új megszerzése a Harvard Business Reviewban megjelent kutatás[3] szerint, a marketingköltségek csökkentésének egyik kulcsa a vásárlók előfizetővé tétele lehet.

Rendszeres vásárlások esetén a logisztika is hatékonyabban szervezhető. Tervezhetőbbé válik a házhozszállítás is, a logisztikai partnerek is jobb díjakat tudnak biztosítani. Mindez jelentős költségcsökkentést tesz lehetővé, amit a kereskedők megosztanak a vásárlóikkal, így mindkét fél jól jár.

Nem kell jelentős beruházás a webkereskedőknek ahhoz, hogy előfizetéses e-kereskedelmi megoldásokat tudjanak kínálni. Az egyik hazai vezető bérelhető webáruház rendszertfejlesztő Shoprenternél már elérhető az ezt lehetővé tevő megoldás.

„Az előfizetéses e-kereskedelmi modell hűségesebb vásárlókat, ritkább áruvisszaküldést és kiszámíthatóbb árbevételt jelent a kereskedőknek. A vásárlók elégedettségét az mutatja, hogy sokszor éveken át megtartják az előfizetést.” – mondta el Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.

Az egyszeri online kártyás vásárlások során a fizetés sok esetben még nem tudja azt az élményt nyújtani, mint a fizikai térben az érintéses fizetés, gondoljunk csak a kártyaszám beírására, vagy a kétfaktoros azonosításra. Az előfizetéses           rendszerben a fizetés kényelmes és szinte észrevétlenül megtörténik, mivel a regisztrált kártyákról, amelyek a tokenizációnak köszönhetően a legnagyobb biztonságban vannak, minden további beavatkozás nélkül lehetséges az előre meghatározott összegek biztonságos levonása.

Nem elhanyagolható az előfizetéses e-kereskedelem haszna társadalmi szinten sem, mert amellett, hogy a fogyasztóknak és a kereskedőknek kínál előnyöket, hozzájárul a fenntarthatósághoz is. A rendszeres, előre tervezett beszerzések lehetővé teszik, hogy a vállalkozások pontosabban tervezhessék a keresletet, csökkentve ezzel a felesleges termelést és a készletezést. Emellett az előfizetéses modell segíthet a helyi gazdaságok támogatásában is, mivel a fogyasztók gyakran helyi termékeket és szolgáltatásokat választhatnak előfizetésük részeként, így erősítve a helyi közösségeket és gazdaságokat.

 

A Vevőből Előfizető Programról

A Vevőből Előfizető Program (VEP) a Humanize, a Shoprenter és a Visa együttműködésével jött létre. Célja a magyar e-kereskedelmi piac szereplőinek támogatása, versenyképességének növelése az előfizetéses gazdasági modell adaptálásában és a nemzetközi trendekhez való felzárkózásban. A program online és offline eseményeken keresztül vezet be az előfizetéses szolgáltatás kialakításának és működtetésének jó gyakorlatába.

További részletek: https://www.shoprenter.hu/termekelofizetes

 

[1] https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/subscription-ecommerce-global-market-report

[2] https://www.sticky.io/post/the-subscription-statistics-predicting-2024-ecommerce-trends

[3] https://hbr.org/2014/10/the-value-of-keeping-the-right-customers