A 2020-as évek elején már egyértelművé vált, hogy a cégek mögötti arcok legalább annyira fontosak, mint maga a termék vagy a szolgáltatás. 2025-ben pedig ez már nem is kérdés: aki nem építi tudatosan a személyes márkáját, az jó eséllyel láthatatlan marad a piacon.

De mit jelent ez a gyakorlatban? Hogyan csinálják jól a legsikeresebb vállalkozók Magyarországon és külföldön? És milyen pszichológiai trükkök működnek a háttérben, akár tudtukon kívül is?

Nézzük meg részletesen!

Miért számít ma ennyit a személyes márka?

Az emberek embereket követnek, nem logókat – ez a mondás ma aktuálisabb, mint valaha.

A vásárlók sokkal szívesebben köteleződnek el egy olyan cég mellett, ahol látják, ki áll mögötte. Tudják, hogy Kovács Gábor hozta létre a pékséget, vagy hogy Nagy Anna álmodta meg a kreatív stúdiót.

Ez azért működik ilyen erősen, mert pszichológiailag sokkal könnyebben kötődünk emberekhez, mint cégekhez. A kötődéselmélet szerint bizalmat építünk az ismerős arcokkal – még akkor is, ha csak az interneten látjuk őket.

Ha valaki rendszeresen szerepel videókban, posztokban, megoszt egy-egy személyesebb történetet, a követők úgy érzik: ismerik őt. És ha ismerik, könnyebben bíznak benne – és a cégében is.

Magyar példák: akik mesterien használják a personal brandinget

Itthon is egyre több vállalkozó ismerte fel, hogy érdemes kilépni a cégfalak mögül.

Balogh Levente például remek példa erre: a Szentkirályi Ásványvíz alapítójaként nemcsak a termékeit, hanem saját magát is márkává tette. A személyes sztorijait, küzdelmeit megosztva még erősebb kötődést alakított ki a vásárlókkal.

Ott van Wolf Gábor is, a Marketing Commando alapítója, aki szintén évek óta építi a saját arculatát. Videók, könyvek, ingyenes tananyagok – mind-mind arról szólnak, hogy „ismerd meg Gábort, és meglátod, ő segít elérni a céljaidat”.

De érdemes megemlíteni a kisebb szereplőket is: például a NekedTerem zöldségkosár-szolgáltatás alapítóit, akik rendszeresen posztolják saját történeteiket, fotóikat a piacról, a termelőkkel közösen. Így sokkal emberközelibb a brand – és sokkal könnyebben választják őket a tudatos vásárlók.

Sőt, a magyar gasztrovilágban is látunk példákat: Mautner Zsófi vagy Fördős Zé is saját személyes márkaként építették fel magukat, majd erre húzták rá a későbbi üzleti sikereiket.

Külföldi példák: nem csak a techguruk játszanak

A nemzetközi porondon is egyértelmű, hogy a personal branding nem opció, hanem szükséglet.

Gary Vaynerchuk (Gary Vee) szinte tankönyvi példa: napi szinten posztol, megoszt személyes sztorikat a gyerekkoráról, a korai kudarcairól. A stílusa sokszor nyers, de pont ettől érzik sokan hitelesnek.

De ott van Sara Blakely, a Spanx alapítója is. Ő rendszeresen mesél arról, hogyan indította a vállalkozását a semmiből, és milyen kihívásokkal szembesült nőként az üzleti világban. A sebezhetőségét megmutatva sokkal közelebb került a vásárlói szívéhez – tipikus példája a pszichológiában ismert sebezhetőségi hatásnak, ahol az őszinteség erőt ad, nem gyengeséget sugall.

Vagy nézzük Ben Francist, a Gymshark alapítóját. A közösségi médiában ma is úgy kommunikál, mintha ugyanúgy egy lelkes fiatal lenne, aki imád edzeni – pedig ma már multimilliárd dolláros céget vezet. Ezzel a „közülünk való vagyok” hatással óriási lojalitást alakított ki a fiatal vásárlók körében.

Milyen pszichológiai elveket használnak ki tudatosan – vagy ösztönösen?

A personal brandingben rengeteg mélylélektani mechanizmus működik a háttérben.

Az egyik legerősebb az azonosulási vágy. Ha egy vállalkozó megmutatja az értékrendjét, céljait, küzdelmeit, az emberek könnyebben azonosulnak vele – és maguk is szívesebben lesznek a „táborának” részei.

A halo-hatás is kulcsszerepet játszik: ha valakiről kialakul bennünk egy pozitív kép (például szimpatikus, humoros, kitartó), akkor hajlamosak vagyunk más területen is jónak gondolni (például azt feltételezzük róla, hogy szakmailag is kiváló).

Egy másik fontos elem az ismerősség hatása. Minél többször találkozunk valakivel (akár online), annál inkább „ismerősnek” érezzük – és az ismerősökkel szemben sokkal nagyobb a bizalmunk, mint az idegenekkel szemben.

Ezeket az alapvető pszichológiai elveket egy jól felépített személyes márkával könnyedén lehet a saját oldalunkra állítani – ráadásul teljesen természetesen.

Hogyan csinálják 2025-ben a sikeres KKV-k?

2025-ben a legsikeresebb kis- és középvállalkozások már nem rejtik el a vezetőiket. Éppen ellenkezőleg: tudatosan építenek sztorikat köréjük.

Sokan heti rendszerességgel írnak személyes posztokat a LinkedInen, őszintén beszélnek arról, ha valami nem sikerült, vagy megmutatják, hogyan dolgozik a csapatuk a háttérben.

Egyes cégek saját YouTube-csatornát is indítanak, ahol a vezető beszélget más vállalkozókkal, bemutat projekteket, vagy épp kulisszatitkokat oszt meg.

És nem kell milliós büdzsé hozzá: egy Canva-val összerakott grafika, egy gyors, őszinte TikTok-videó, vagy egy rövid sztori a céges blogra már óriási hatást tud kiváltani.

A lényeg az, hogy ne csak az üzletet áruld – hanem azt is, aki mögötte áll.

Összegzés

Ha valaki ma vállalkozik, 2025-ben már nem engedheti meg magának, hogy eltűnjön a tömegben.

Az emberek embereket választanak. Nem a céged logójába szeretnek bele, hanem beléd, ha mersz valódi lenni, nem pedig tökéletes képet festeni magadról.

Ha szeretnéd tudni, hogyan építs erős személyes márkát, amivel kiemelkedhetsz a versenytársak közül, akkor ott a helyed a Maximum Business Konferencián!

Időpont: 2025. május 22.
Helyszín: Lurdy Ház, Budapest

Olyan nevek adnak elő, mint Balogh Levente, Wolf Gábor, Szabó Péter és Schiller Márk – és több mint 400 vállalkozóval találkozhatsz egy nap alatt.

Friss tudás, új kapcsolatok, rengeteg inspiráció – amit itt kapsz, az egész évedet meghatározhatja.

Ne maradj ki!